Sokszor a legegyszerűbb dogokat értjük félre legkönnyebben. Nincs ez másként a bérszámfejtésben sem. Szomorú tapasztalatunk, hogy az általunk átvett cégek előző adataiba betekintve azt látjuk, hogy nem kevés eltérés van benne.
1. Túlóra pótlékok
Az egyik ilyen legáltalánosabb tévedés az szokott lenni, hogy a túlóra pótlékok nincsenek jól számfejtve. Pedig nem nagy ördöngősség ám, mégis az a tapasztalatunk, hogy szinte mindenhol rosszul csinálják. Havibéres dolgozónál az alap és a pótlék adja meg azt az összeget, amit ki kell fizeti a munkavállalónknak a túlóra kapcsán. Ez tehát azt jelenti, hogy ha a dolgozónk 2 órát túlórázott, abban az esetben az alapbérét is meg kell kapni arra a plusz 2 órára és még pótlékot is kell kapnia azért, mert munkaidején felül dolgozott. Az általános hiba, hogy az alap bért valami miatt ki szokták hagyni a számításból. Sőt, nagyon gyakori, hogy még a programokban is rosszul állítják ezt be a felhasználók, így értelemszerűen ez után a program is rosszul számol.
Tehát nagyon sűrűn előfordul, hogy kevesebbet számfejtettek a cégek a dolgozóik számára. Ez egyrészt azért sem jó, mert egy ellenőrzés során gondot okozhatnak az eltérő adatok. Másrészt a dolgozónkat károsítjuk meg egy „aprócska” hiba miatt.
2. Korábbi határozatok
Mint ismeretes, a bérszámfejtők munkájuk során hatósági feladatokat látnak el, melyet törvények szabályoznak, melyben szerepelnek a határozatok, végzések fogalmi meghatározásai, valamint azok közlésének módjai. És itt értünk el a második tipikus hibához. A korábbi határozatokban mindig találtunk hibákat.
Nagyon fontos, hogy ezen dokumentumokon minden esetben fel kell tüntetni az ügyintéző nevét, dátumozni kell, aláírással kell ellátni és a társadalombiztosítási kifizetőhelyi bélyegző lenyomattal ellátni. Szomorúan tapasztaltuk, de előfordult, hogy ezek mindegyike hiányzott a kapott összs dokumentumról. Továbbá olyan esettel is találkoztunk már, amikor is a határozaton nem szerepelt a gyermek neve, vagy adott esetben az igénylő másik gyermekének a neve volt feltüntetve.
Ezen kívül nagyon fontos, hogy a döntést közölni kell az ügyféllel (aki igényli a táppénzt vagy más ellátást). Előfordult olyan eset is, ahol teljesen elmaradt a döntések közlése.
Ezen kívül tb ügyintézés során vannak nyomtatványok amiket kötelező használni és van egy amit kötelező kézzel vezetni. Egy általunk átvett cégnél ez a nyomtatvány egyetlen dolgozóra, egyetlen évben sincs meg. Tehát a 2018 óta kifizetőhelyként működő cégnél, ez egyáltalán nem lett vezetve.
3. HR és munkaügyi vezetők
További nehézségeket szokott okozni, hogy a hr és munkaügyi vezetők, későn kapják meg az adatokat, várni kell arra, hogy az egyébként is leterhelt bérszámfejtő eljusson odáig, hogy ideje legyen kinyomtatni / elküldeni a kér dokumentumokat. Ez nálunk nem probléma. Rá tudnak menni az ügyfeleink a szerverünkre, be tudnak lépni a programba és ellenőrizhetik, hogy éppen hogy áll a bérszámfejtés. Továbbá a nyomtatványokat is le lehet kérni és nem kell többet várni az igazolásokra, létszám és szabadság adatokra, valamint az elengedhetetlen vezetői és menedzsment adatokra.
Amit szeretni szoktak ügyfeleink, hogy alapból nagyon sok nyomtatványt tartalmaz a programunk, de extraként még nekik is lehetőségük van arra, hogy összeállítsanak saját maguk olyan speciális nyomtatványokat, amire éppen szükség van az adott cégnek.
Ahhoz, hogy energiánkat és figyelmünket a cég irányítására, a pénzügyek kezelésére, és a bevételek növelésére tudjuk fordítani, elengedhetetlen, hogy 100%-ig biztonságban legyen a cég bérszámfejtése és ne kelljen aggódnunk az esetleges bírságolások miatt.
Forrás: Ügyvitelport – Dolgozói bére a mi lelkiismeretünk
BérPortál – www.berportal.hu-Minden jog fenntartva