A kialakult helyzetre tekintettel nagyon sok cég rendelt el otthoni munkavégzést (home office) a dolgozóik védelme érdekében. Sajnos nem minden munkakörben oldható meg ez, de ahol igen, ott előszeretettel élnek is vele. Vannak olyan cégek, ahol már most kizárólag otthonról folyik a munka és vannak úgymond hibrid megoldások, amikor is váltásban járnak be a kollégák a hét folyamán. Ezzel is minimalizálva az érintkezést és betartva a 1,5 méteres távolságtartás szabályát.
Nagyon sok kérdés merül fel az otthoni munkavégzéssel kapcsolatban. Az alábbiakban ehhez szeretnénk egy kis segítséget, útmutatást nyújtani.
Először is fontos tisztázni, hogy az otthoni munkavégzés nem egyenlő a távmunkával. A távmunkát a Munka Törvénykönyve szabályozza és külön erre vonatkozó szerződéssel jön létre. A home office, vagyis az otthoni munkavégzés pedig jelenleg eseti jellegű és szabályait tekintve megegyezik a normál munkaviszonnyal. Ezt lehet úgy tekinteni, mint egy egyszerűsítést a kialakult helyzet miatt.
Home office és a bér kérdés – avagy mi jár és mi nem jár a munkavállalónak?
Természetesen a munkabére akkor is megilleti a munkavállalót, ha otthonról végzi a munkáját. Ez nem is kérdés. De mi a helyzet a kafetériával és felmerülő többlet költségekkel.
Az egyéb térítések vonatkozásában az utazási támogatás nem jár, hiszen a munkavállalók otthonról végzik a munkájukat. Az egyéb juttatások, melyek korábban is jártak a munkavállalónak, s melyben korábban már megállapodtak, ugyan úgy jár. Előfordulhat olyan eset, hogy az otthoni munka többlet terhet ró a munkavállalóra, például a munkájához nagyobb sávszélességű netre van szüksége. Ezeket a többlet költségeket a cégnek meg kell térítenie a munkavállaló felé.
Hogyan kell eljárni az ebédidővel és a munkaközi szünetekkel otthoni munkavégzés esetén?
Mint ahogy azt fentebb már említettük, a home office alatt is a szerződéses munkarend az irányadó. Tehát amennyiben az irodai munkavégzés során járt a munkavállalónak a munkaközi szünet, úgy az járni fog neki az otthoni unkavégzés alatt is. Tehát ahol megoldható a home office, ott a munkaszerződésben rögzített szabályok az irányadók az otthoni munkavégzés vonatkozásában is. Természetesen home office idején is előfordulhat, hogy túlórázni kell egy-egy munkavállalónak. Ebben az esetben szintén ugyan azok a feltételek vonatkoznak az ilyen esetekre is, mint ha az irodában történne a munkavégzés.
Jár a szabadság otthoni munka esetén is?
Sokszor találkozunk olyan kérdéssel, hogy az otthoni munkavégzés ideje alatt is lehetséges-e a szabadságolás. A válasz, természetesen igen. Ahogy normál esetben is, úgy a home office alatt is dönthet úgy a munkavállaló, hogy szabadságra megy. Ennek megfelelően, természetesen a munkáltató is dönthet úgy, hogy kiadja a munkatársak szabiját. Hiszen mint tudjuk a munkáltató feladatai közé tartozik a szabadság kiadása és ő rendelkezik a szabadságok nagyobb része felett. Ezért akár úgy is dönthet a munkáltató, hogy a járványhelyzet miatt kiadja a munkavállalók szabadságát. Nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy ha munkavállalók vagyunk és szabadságra szeretnénk menni, azt 15 nappal előbb be kell jelentenünk. Ahol elektronikus munkaidő nyilvántartó rendszer működik, ott nagyon egyszerű a feladat, csak fel kell vinni a dátumokat, melyeket a felettesünk jóvá is tud hagyni nekünk.
Ki felel a munkaeszközök meghibásodásáért home office alatt?
A munkavégzéshez szükséges eszközök biztosítása alap esetben is a munkáltató feladata. Ebből következik, hogy válság helyzetben, az otthoni munkavégzés során is biztosítania kell a munkavállalóknak a munkájuk elvégzéséhez szükséges eszközöket. Ez alól kivételt képeznek azok az esetek, mely során a felek külön szerződésben rögzítették például, hogy a munkavállaló a saját laptopját használja ezen idő alatt. Amennyiben mégis a céges eszközöket használja a munkavállaló és azok meghibásodnak, a munkáltatónak kell gondoskodni annak javíttatásáról, adott esetben cseréjéről. Azonban ez alól is van kivétel, mégpedig ha a munkavállaló mulasztása miatt következett be az eszközön a hiba, például ráömlik egy bögre tea. Ebben az esetben a munkavállalónak kell térítenie a kárt.
A fentiek mellett nagyon fontos, hogy a home office ideje alatt is tartsuk a munkavállalókkal a kapcsolatot. Érdemes hetente, vagy kéthetente egy online munkatársi megbeszélést tartani, amikor is az egyes területek be tudnak számolni a folyamatban lévő projektekről. Ez ad egy kis rendszert home office alatt is és legalább ezen idő alatt találkozhatunk a kollégákkal, még ha csak virtuálisan is. A kommunikáció könnyítése érdekében ki lehet alakítani akár belső, akár közösségi térben egy külön munkatársi csoportot. Sőt, az egyes projektekhez külön csoportot is érdemes létrehozni, hogy távolról is könnyedén dolgozhassanak együtt a kollégák.
BérPortál – www.berportal.hu-Minden jog fenntartva