Egy jó vezető látja, hogy a munkatársak jelentik a cég legnagyobb értékét, úgymond húzóerejét. Így nem mindegy, hogy mennyire motiváltak a kollégák. Dolgozóink motiválására számos motivációs eszköz áll a rendelkezésünkre. Sokan azt gondolják, hogy a pénz az első számú motivációs faktor. Azonban ennél sokkal összetettebb dolog munkatársak motiválása. Persze a pénz is nagyon fontos, hiszen mindenki pénzből él. Tehát abban szinte mindenki egyet ért, hogy a pénz egy működő motivációs faktor. Azonban nem ez az egyedüli dolog, ami miatt a munkavállalóink motiváltak lesznek. Amennyiben egy cégnek megfelelő motivációs rendszere van, garantáltan meg tudják tartani a legtehetségesebb munkavállalókat.
Ha a munkavállalónk nem motivált, fontos, hogy megvizsgáljuk, hogy miért nem az. A vezető feladata, hogy és kidolgozza a használható motivációs technikákat. Ezt úgy tudja a leghatékonyabban kidolgozni, ha megismeri a kollégákat. Meghallgatja őket. A beszélgetések során meg lehet ismeri minden dolgozónk célját, továbbá azt, hogy mi mint vezetők hogyan tudunk nekik ebben segíteni. Lehet, hogy valakit az motivál, hogy előléptetést kapjon. Ilyenkor létre tudunk hozni például egy teljesítmény értékelési rendszert, mellyel könnyedén tudjuk mérni kollégánk fejlődését, így ő is és mi is láthatjuk, hogy hol tart, mikorra várható, hogy eléri az áhított előléptetést.
A dicséret hatalmas
Dicsérj. Ha látod, hogy egy kolléga jól dolgozik és gyorsan fejlődik, akkor örülj neki és értékeld. Sokan nem is gondolják, hogy ezzel milyen hihetetlen eredményeket lehet elérni.
Gondolj csak bele. Keményen dolgozol egy projekten, mindent beleadsz és nagyon nehezen haladsz előre, de végül megoldod és elkészülsz a rád bízott feladattal, azonban senki még csak észre sem veszi, hogy mennyit fáradoztál, nemhogy megdicsérjenek érte. Biztos, hogy neked sem esne jól. Ellenben ha odajött volna a felettesed, vagy egy kollégád, hogy látja ám, hogy mennyire odatetted magad és szép munka, azzal biztosan jó érzésed lett volna. Talán még motivált is volna, hogy még többet és jobban dolgozz.
Mik az elvárásaink?
A tapasztalat az, hogy sűrűn előfordul, hogy nincs lefektetve a kollégák pontos munkaköre, nincs kirészletezve a feladatkörük. Erre jó megoldás, hogy átgondoljuk és írásban is rögzítjük, hogy melyik munkatárstól pontosan mit várunk el. Ezzel sok konfliktust és zűrzavart kerülhetünk el.
Amellett, hogy írásba is foglaljuk, hogy kitől mit várunk el, nem árt, ha személyesen is megbeszéljük ezt a kollégákkal. Nagyon sok esetben nagyon jó ötletekkel szoktak előállni a kollégák is egy-gy munkakör kapcsán, amivel gördülékenyebben mehet a napi munkavégzés. Érdemes tehát meghallgatni és adott esetben megfogadni a tanácsaikat.
Ne feledjük, hogy minden munkavállalónkat a számára legmegfelelőbb munkakörben kell, hogy foglalkoztassuk ahhoz, hogy sikereket érjen el, így motivált legyen. Előfordulhat, hogy valakit értékesítőnek veszünk fel, de nem ér el benne olyan eredményeket amire büszke tud lenni, viszont mi látjuk benne a fantáziát, mert lelkiismeretesen és megbízhatóan dolgozik. Ilyenkor érdemes nem veszni hagyni egy amúgy értékes embert és elbeszélgetni vele, hogy mi olyan terület van a cégnél, ahol szívesebben dolgozni. Ha találunk ilyet és jól érzi benne magát a munkavállalónk, azzal garantáltan egy hálás, lelkes és motivált kollégát kapunk.
Pár motivációs eszköz
A fentieken túl a jó munkahelyi légkör nélkülözhetetlen ahhoz, hogy munkavállalóink szeressenek a csapatunkhoz tartozni és jól végezzék a munkájukat. Ennek egy másik módja, ha meghallgatjuk dolgozóink véleményét, bevonjuk őket a döntésbe. Ez nagyban tudja erősíteni azt az érzést, hogy egy csapatban játszunk. Csakúgy mint az, ha bízunk beosztottainkban. Sok munkáltató még midig azt az elvet vallja, hogy csak akkor dolgoznak az emberek, ha ott áll valaki a hátuk mögött. Ez azonban szerencsére a legtöbb esetben nem így van. Nyilván vannak kivételek, de ezt nagyon gyorsan ki lehet szűrni és a többieket pedig nem érdemes ezért büntetni. Az elmúlt időszak bőven bebizonyította, hogy bizony a munkavállalók is képesek nem kis felelősséget vállalni a posztjukért, pláne egy olyan munkahely esetében, amit szeretnek, ahol jól érzik magukat és ahová szeretnek tartozni.
Nagyon jó motivációs eszköz lehet, ha különböző képzéseket biztosítunk a munkavállalók számára. Ez esetben két legyet üthetünk egy csapásra, hiszen a cégnek is jó, ha a dolgozók okosodnak és a munkavállalók is fogják értékelni a továbbképzési lehetőséget, legyen szó akár főiskolai képzésről, akár nyelvi tanfolyamról, vagy csak egy a cégünk profiljába illő előadásról.
Összességében tehát elmondhatjuk, hogy a munkavállalókba vetett bizalom egyértelműen kifizetődő.
BérPortál – www.berportal.hu-Minden jog fenntartva