Egy szóval válaszolva: BIZALOMMAL
Ön-, kapcsolati-, és vállalati bizalom. A legfontosabb munkaerő megtartó eszköz a bizalmi viszony kialakítás és fenntartása vállalaton belül. Ahhoz, hogy a munkavállalók hosszútávon elkötelezetté váljon, elsősorban saját képességeikben kell hinniük. Ehhez viszont szükség van jó vezetőségre, akik megszavazzák a bizalmat a munkavállalónak. A vállalati szinten pedig, nyílt-, és őszinte kommunikáció az egyetlen módja a bizalomépítésnek és megtartásnak.
A csocsóasztal, ingyen kávé, és home office csak mindezek után válnak lényegessé és a fentebb leírtakhoz képest – hátrébb sorolhatók a fontossági sorrendben. Értem én, hogy egyszerűbb megvásárolni, mint kiérdemelni a munkavállalói lojalitást, de hosszútávon aki így gondolkodik esélytelen, hogy stabil csapatot építsen. Mindig lesz szebb, fényesebb, jobban fizető munkahely, így aki erre alapozza a munkaerőmegtartást, az egészen biztosan rossz úton jár.
Munkavállalói önbizalom építés
Nem feladata egy cégnek, hogy teljes spektrumban fejlessze egy munkavállalója önbizalmát. Az viszont igenis felelőssége, hogy szakmai tekintetben olyan szakembereket alkalmazzon, akik képesek kilépni a komfortzónájukból és teljes felelősséggel elvégezni munkájukat. Ehhez viszont elengedhetetlen, hogy támogató legyen a közeg. Egy jó vezetőnek feladata az, hogy engedje beosztottját kiteljesedni, észrevegye miben jó igazán és abban a dologban ösztökélje fejlődésre, később kiteljesedésre.
Beosztott-főnök viszony
Egy jó vezető példát mutat és szakmailag fel lehet rá nézni. Nem érdemes ezt tovább ragozni. Ott, ahol a vezetőség ezt a szintet nem tudja hozni, nem válnak elkötelezetté a munkavállalók.
Őszinte, nyílt és következetes vállalati kommunikáció
Vállalati szinten ez a három kulcsfontosságú dolog van, amire figyelni kell. Senkinek nem érdemes abba az illúzióba ringatnia magát, hogy a munkavállalók egymás között nem beszélgetnek. Éppen ezért, ha egy vállalat nem kommunikál őszintén munkavállalói felé, egészen egyszerűen hiteltelenné válik. Ez pedig egyenes út ahhoz, hogy a munkavállalói elköteleződés létre se jöhessen.
A leírtak nem újkeletű dolgok és nem is kerülnek pénzbe. Az viszont, ha folyamatos a fluktuáció és romlik egy cég piaci hírneve már igen. Egyszerűen hangzik ez így leírva, de tudjuk mind, hogy a valóságban ezekhez az alapvetésekhez a legnehezebb tartania magát a vállalatoknak. Egyszerűbb szemkápráztató irodába beruházni, mint őszintének és példamutatónak lenni. De ezek nélkül sajnos soha nem lesz stabil és lojális munkavállalói gárda egy vállalatnál sem.
A cikk szerzője: Somodi Bettina
HR Tanácsadó
Beck & Partners – www.bap.hu
BérPortál – www.berportal.hu-Minden jog fenntartva