berportal.hu
  • Főoldal
  • HR – Munkaügy
  • Bér
  • Bérkalkulátor
  • Iratminták
  • Szakmai anyagok

berportal.hu

Banner
  • Főoldal
  • HR – Munkaügy
  • Bér
  • Bérkalkulátor
  • Iratminták
  • Szakmai anyagok
0
HR - Munkaügy

Hogyan tartsd fenn a munkavállalók lelkesedését home office ideje alatt?

Bérportál 2020.04.16.
2020.04.16.
Hogyan tartsd fenn a munkavállalók lelkesedését home office ideje alatt?

A jelenlegi járványhelyzet minden szakmára hatással van. A HR-nek talán még sosem volt ekkora felelőssége. Nem csak saját munkáját kell ugyan azon a hatékonysági fokon végrehajtania mint korábban, hanem fontos szerepe jut a vállalati kommunikációban is. Persze, ez majdnem mindenhol eddig is munkaköri leírás volt, de sosem volt ekkora a tét. Korábban, jó esetben csak arról kellett a HR-nek beszámolni, hogy mikor lesz a csapatépítő és ki milyen időpontra lett beosztva tűzvédelmi oktatásra. Most viszont egy sokkal komolyabb feladatot kapott minden HR-en dolgozó kolléga. Példát kell mutatni, stabilitást és nyugalmat kell sugározni. Ez pedig egyáltalán nem egyszerű.

Olyan ez, mint a szülő-gyermek viszony. Ismerős az a szituáció, amikor a gyerek elesik a biciklivel, nem történik nagyobb sérülés, a gyerek mégis még a balesetet követő órákban is sokk hatása alatt áll? A legtöbb esetben e mögött maga a szülő áll. Hiszen ilyenkor a szülő az, aki jobban megijed. Ő az, aki táplálja a gyerek ijedelmét és általában a szülők azok, akik a túlzó reakciójukkal a gyereket is stresszelni tudják. A gyerekek ugyan is szüleikre hagyatkoznak nagyon sokáig, amikor valamivel kapcsolatosan véleményt kell formálniuk. Ha ilyen helyzetekben a szülő nyugodt marad és elmagyarázza a gyereknek, hogy semmi tragédia nem történt, maximum felhívja a gyerek figyelmét a későbbi óvatosabb biciklihasználatra, akkor nagyon valószínű, hogy a gyerek percek alatt túllendül a helyzeten és vígan teker tovább.

A munkavállaló-HR viszonylatban ez még ennél is nehezebb ügy. Hiszen a HR-es itt nem teljes értékű szülő. Csak egy keresztszülő vagy egy kedves nagynéni/nagybácsi, aki ugyan ad tanácsokat a munkavállalónak, de nem teljesen egyedül formál véleményt. Először is ott van a munkavállaló közvetlen környezete, családja, barátai. Ezekre ugye a HR nem lehet befolyással, ahogyan azt sem tudja meggátolni, hogy híreket olvassanak a munkavállók. Ezek mind nehezítő tényezők és nagyban befolyásolják, hogy melyik munkavállaló hogyan fogja ezt az időszakot átvészelni. Lesznek, akik stabilan és józanul képesek lesznek kezelni a helyzetet: jellemzően azok, akik körül ugyancsak stabil és józan emberek vannak. Viszont szembe kell nézni a ténnyel, hogy nagyon sokan jelenleg félelemben élnek. És itt elsősorban nem a vírustól való félelem dominál, hiszen az aktív munkavállalói korosztályt kevésbé érinti a veszély. A félelem saját szülőik/nagyszülőik féltéséből fakad, munkaadójuk jövőjének bizonytalanságából és abból, hogy nem látják mikor lesz pontosan vége ennek az egésznek és mi lesz az utóhatása. Mindemellett a home office-nak számtalan előnye van, de akkor, amikor az ember nem szimpla otthoni munkavégzésre van korlátozva, hanem még szabadidejét is a négy fal között kell eltöltenie, az mentálisan nagyon megterhelő tud lenni.

Ez így összeírva is nagyon sok tényező, hát még akkor, ha felelősséget kell vállalni mindezért valakinek.

Mit tehet meg a HR, hogy a lehetőségekhez képest megfelelően kezelje ezt a helyzetet?

  1. Folyamatos kommunikáció fenntartása

Ez az egyik legfontosabb dolog. Ha még nincsen kontroll alatt a kommunikáció a munkatársak között, akkor legyen erre egy rendszer kitalálva. Nyilván nem kell minden egyes munkavállalóval egyesével a HR-nek kommunikálnia, de kell, hogy legyen egy egységes megállapodás, hogy ki kiért felelős és pontosan mit tesz meg annak érdekében, hogy zavartalanul tudjon távmunkában is működni a cég. Fontosak a napi interakciók, akár telefonon, akár videóchat-en és nem csak a napi jelentésekre gondolok. Fontos, hogy minden vezető tudja, hogy beosztottjai milyen állapotban vannak, hogyan viselik a körülményeket, milyen esetleges nehézségekkel küzdenek. Ez a vezetők felelőssége, de a HR feladata, hogy biztosítva legyen. Ha van olyan vezető a cégen belül, aki tanácstalan abban, hogy hogyan is kellene kezelnie beosztottjait, milyen kommunikációt kellene folytatnia az alatta dolgozó kollégákkal, akkor a HR-nek kell segítenie. Ha kell, legyen egy egységes, minden vezető által elfogadott rendszer kialakítva erre. A lényeg, hogy fél szemmel a HR-nek résen kell lennie és amint azt érzékeli, hogy a munkavállalók között nem megfelelő információk terjednek, vagy zajlik a pánikkeltés: közbe kell, hogy lépjen.

Emellett természetesen kell, hogy legyen egységes vállalati kommunikáció, ami az ügyvezetéssel egyeztetve alkotható meg. Nem elegendő az, hogy a helyzet kialakulásának kezdetén egyszer ment egy kör e-mail a kollégák között, ahol tájékoztatva lettek a cég álláspontjáról és helyzetéről.

A munkavállalókat heti rendszerességgel kell beavatni a történésekbe, ezzel is csökkentve annak lehetőségét, hogy kedvezőtlen spekulációk alakuljanak ki.

  1. Motivációs rendszer kialakítása távmegoldásokkal

A motiváció fenntartása akkor sem egyszerű, ha a munkavállaló bent ül napi 8 órát a cégben. Akkor még nehezebb, ha nincsen meg ez a környezet. Az otthoni munkavégzés velejárója, hogy az ember figyelme néha elterelődik a munkáról. Ezzel önmagában nincsen semmi probléma, a gond ott kezdődik, ha ez a munka és a teljesítmény rovására megy. A legtöbb esetben azért veszítik el motivációjukat a munkavállalók, mert nem látják mi is a pontos haszna munkájuknak. Ez is közvetlen vezetők feladata, nekik kell kontrollálniuk, hogy minden beosztottjuk tudja a szerepét és feladatait, akkor is, ha fizikailag távol vannak egymástól a felek. Ami viszont HR feladat, hogy segítse a vezetőknek meghatározni a módszereket. Ha egy munkavállaló teljesítménye csökken ebben az időszakban, akkor azonnal meg kell vizsgálni az okokat. Ebben tud segíteni a HR, hiszen egy kívülálló szerv, objektíven képes értékelni a helyzetet. Sokszor apró beavatkozás is elegendő, hogy a munkavállaló ismét visszazökkenjen a megfelelő munkamorál szintjére, de ahhoz, hogy ez megtörténhessen észlelni kell a problémát. Ha meg vannak határozva előre a távmunka irányítás paraméterei, egészen biztos, hogy egyik vezető sem fog elcsúszni a folyamattal és könnyen fog tudni kezelni bármilyen helyzetből fakadó nehézséget.

  1. Bizalom megerősítése

Most fontosabb, mint valaha, hogy egy cég munkavállalója megbízzon munkaadójában. Ebben is nagy szerep hárul a HR-re, hiszen általában a HR be van avatva olyan munkavállalókat érintő stratégiai tervekbe, amibe lehet maga a munkavállaló nincsen. Egy konkrét példával szemléltetem: Tegyük fel, hogy ebben az időszakban költséget kell csökkentsen egy cég. Ezt próbálja úgy megoldani, hogy ez semmilyen módon ne érintse a munkavállalókat. Elbocsát alvállalkozókat, esetleg olyan embereket, akiket ténylegesen nem tudnak ebben az időszakban elegendő feladattal ellátni pl. épület üzemeltetők, recepciósok. Mit lát a többi munkavállaló? Azt látja, hogy elkezdődött egy elbocsátási hullám és elkezdi félteni a saját helyét. Ha nincsen egyértelműen kommunikálva, hogy mire lehet számítani, milyen stratégiai terve van a cégnek a túlélésre és milyen további intézkedések lesznek meghozva ennek érdekében, akkor szinte biztos, hogy a munkavállaló megijed majd. A HR-nek itt nem csak az a szerepe, hogy kommunikáljon a munkavállalók felé, hanem az is, hogy meggyőzze az ügyvezetést a kommunikáció fontosságáról. Tegye mindenki a szívére a kezét! A legtöbb esetben, ami a legmagasabb szinteken dől el, csak nagyon ritkán van kommunikálva a munkavállalók felé, vagy már csak akkor, amikor az intézkedés megtörtént. Ebben a helyzetben ez nem megengedhető, az átláthatóság és az informálás fontosabb, mint valaha.

Amíg tart a járványhelyzet fokozottan oda kell figyelni arra, hogy jó munkavállalók ne hagyják el azért adott céget, mert bizonytalannak érzik pozíciójukat vagy a cég jövőjét. Fontos, hogy függetlenül attól, hogy nem minden nap találkozik az ember kollégáival, megmaradjon az összetartozás élménye. Ebben nagy segítség lehet a HR és lehet most ideje is több van rá, mint általában. Remek időszak ez arra, hogy régóta halogatott intézkedéseket meghozzanak a HR osztályokon, optimalizáljanak olyan folyamatokat, amik nem mennek mindig gördülékenyen. Mindemellett persze a HR is emberből van, jobban is talán, mint más szakmák képviselői, így a legjobb tanács, amit adhatok, hogy az ezen a területen dolgozó kollégák fogadják is meg saját tanácsaikat. Tartsák magukban a lelket, hogy képesek legyenek tartani másokban is.

A cikk szerzője: Somodi Bettina – Karrier-tanácsadó
—————————————
Karrierszerviz

BérPortál – www.berportal.hu – Minden jog fenntartva

home officehrkoronavíruslelkesedésmotiváció

További kapcsolódó cikkek

Mi a munkaszerződés kötelező tartalma?

A készenlét fontos tudnivalói

A munkaidő nyilvántartás

Képzés a munkahelyen: kötelezhet a munkáltató?

Melyek a végrehajtás alól mentes jövedelmek?

A munkavállaló titoktartási kötelezettsége

A munkaerő-költség optimalizálás lehetséges módjai

A Munka Törvénykönyvének módosításai 2025. januártól

A végkielégítés lényeges tudnivalói

Felmondás közös megegyezéssel? Ez valóban lehetséges?

Hírlevél

Iratkozzon fel szakmai hírlevelünkre, hogy ne maradjon le a legfrissebb szakmai információkról, tippekről Munkaügy, Bér és HR témákban!

Bérszámfejtünk ön helyett

 

Nettó-Bruttó Bérkalkulátor

Legfrissebb cikkek

  • Mi a munkaszerződés kötelező tartalma?

    2025.04.24.
  • A készenlét fontos tudnivalói

    2025.04.10.
  • A munkaidő nyilvántartás

    2025.03.25.
  • Képzés a munkahelyen: kötelezhet a munkáltató?

    2025.03.18.
  • Melyek a végrehajtás alól mentes jövedelmek?

    2025.03.12.

Integrált BÉR és TB szoftver

 

XL IDŐ - Online Munkaidő-nyilvántartó szoftver

 

 

Szakmai anyagok

  • Munkaügyi Iratminta Csomag Munkaügyi Iratminta Csomag 15.000 Ft
  • Bérpótlékok juttatása helyesen 2025. - Szakkönyv 4.200 Ft

Kövess minket

Facebook

Hírlevél

Iratkozzon fel szakmai hírlevelünkre, hogy ne maradjon le a legfrissebb szakmai információkról, tippekről Munkaügy, Bér és HR témákban!

Kulcsszavak

bejelentés biztosított bér bérpótlék bérszámfejtés családi kedvezmény egyszerűsített foglalkoztatás felmondás foglalkoztatás garantált bérminimum home office hr juttatás jövedelem kedvezmény koronavírus letiltás megbízás minimálbér munka munkabér munkahely munkaidő munkaidőkeret munkakör munkaszerződés Munka törvénykönyve munkaviszony munkaviszony megszűnése munkavállaló munkavégzés munkáltató műszakpótlék pihenőidő próbaidő pótszabadság részmunkaidő szabadság szabadság kiadása szerződés szép-kártya szülői szabadság toborzás táppénz távmunka

Szakmai anyagok

  • Munkaügyi Iratminta Csomag Munkaügyi Iratminta Csomag 15.000 Ft
  • Bérpótlékok juttatása helyesen 2025. - Szakkönyv 4.200 Ft
  • Facebook
  • RSS

@2025. - Bérportál - HR és Bér egy helyen - Minden jog fenntartva - Kapcsolat - Adatkezelési Tájékoztató

berportal.hu
  • Főoldal
  • HR – Munkaügy
  • Bér
  • Bérkalkulátor
  • Iratminták
  • Szakmai anyagok

Recent Posts

  • Mi a munkaszerződés kötelező tartalma?

    2025.04.24.
  • A készenlét fontos tudnivalói

    2025.04.10.
  • A munkaidő nyilvántartás

    2025.03.25.
  • Képzés a munkahelyen: kötelezhet a munkáltató?

    2025.03.18.
  • Melyek a végrehajtás alól mentes jövedelmek?

    2025.03.12.
@2025. - Bérportál - HR és Bér egy helyen - Minden jog fenntartva - Kapcsolat - Adatkezelési Tájékoztató