berportal.hu
  • Főoldal
  • HR – Munkaügy
  • Bér
  • Bérkalkulátor
  • Iratminták
  • Szakmai anyagok

berportal.hu

Banner
  • Főoldal
  • HR – Munkaügy
  • Bér
  • Bérkalkulátor
  • Iratminták
  • Szakmai anyagok
0
HR - Munkaügy

Mi a különbség a home office és a távmunka között?

Bérportál 2020.05.26.
2020.05.26.
Mi a különbség a home office és a távmunka között?

Ma már valószínű nem találkozhatnánk olyan személlyel, aki ne hallotta volna a home office, azaz az otthoni munkavégzés kifejezést. Ennek egyik oka a koronavírus járvány, hisz ezzel összefüggésben mindenki szókincsébe belopta magát ez az angol kifejezés. Időnként a távmunka is a szemünk elé kerül, leginkább mint a home office helyettesítő kifejezése. A kettő valóban ugyanaz lenne, vagy van köztük különbség? Mit kell tudni a home office-ról, és mit a távmunkáról?

Mi a távmunka?

Elsőként azt nézzük meg, hogy mi a távmunka. Nem véletlenül érdemes ezzel kezdeni, ugyanis a távmunkavégzést a Munka Törvénykönyve viszonylag részletesen szabályozza.

„Távmunkavégzés a munkáltató telephelyétől elkülönült helyen rendszeresen folytatott olyan tevékenység, amelyet számítástechnikai eszközzel végeznek és eredményét elektronikusan továbbítják.” – mondja ki a Munka Törvénykönyve.

Fontos, hogy távmunka esetén nem a szokásos helyen, vagyis a munkáltató székhelyén, telephelyén történik a munkavégzés. Sok esetben a munkavállaló az otthonában végzi a távmunkát, de ez nem szükségszerűen van így.

Ami a távmunkát távmunkává teszi, az nem csak a hely, ahol a tényleges munkavégzés történik. A távmunkához az is kell, hogy a munkavégzés információtechnológiai és informatikai eszközzel történik, és a munkavégzés eredménye is elektronikus eszközzel jut el a megjelölt helyre.

Fő szabály szerint távmunkavégzésre akkor kerülhet sor, ha a felek a munkaszerződésben így állapodnak meg. Azért írom, hogy fő szabály szerint, mert a koronavírus veszélyhelyzet kissé átírta ezt az előírást. A Kormány veszélyhelyzetben hozott 47/2020 (III. 18.) Korm. rendelete értelmében „a munkáltató a munkavállaló számára az otthoni munkavégzést és a távmunkavégzést egyoldalúan elrendelheti”. (Azt, hogy mi mit jelent egy rendelet számában, megtalálod ebben a cikkben: https://erthetojog.hu/kotelezhet-a-munkaltato-vedooltasra/)

A távmunka egyes kérdései

Ki osztja be a munkaidőt távmunka esetén?

Fő szabály szerint távmunkavégzés esetén a munkavállaló munkarendje kötetlen, a munkavállaló kötetlen munkaidőben dolgozik, saját maga osztja be munkaidejét.

Ez persze nem jelenti, hogy ezzel akár egyik, akár másik irányba vissza lehetne élni. Vagyis a munkáltató nem teheti meg, hogy 40 helyett heti 60 órát „vár el” a dolgozótól, de a dolgozó sem élhet vissza a helyzettel, hogy 40 helyett csak 20 órát szentel a teljes idős munkájának. Természetesen a felek megállapodhatnak abban is, hogy a távmunkát végző munkavállaló munkaidejét a munkáltató osztja be. Fontos lehet ez, ha valaki olyan munkakört lát el távmunkában, melynél jelentősége van annak, hogy a munkavégzés a nap mely időszakában és milyen napokon történik. E nélkül is igaz azonban, hogy a kötetlen munkaidő nem jelenti azt, hogy a munkavállalónak ne kellene rendelkezésre állni meghatározott időpontokban, mint például egy megbeszélés, telefonkonferencia stb.

Ki biztosítja a munkaeszközt?

Ez a felek megállapodásán múlik. Nincs kizárva, hogy az eszközöket a munkáltató adja, de az is megengedett, hogy a munkavállaló a saját eszközeit használja.

Fontos, hogy ha a munkaeszközt a munkáltató biztosítja, akkor azt is megszabhatja, hogy azt csak a munkavégzés céljából használhatja a dolgozó. Vagyis nem játszhat rajta a gyerek, vagy az esti filmnézésre se kucorodjon a család a céges gép elé. Ha a munkaeszközt a munkatárs saját maga biztosítja, akkor természetesen ilyen megkötést a munkáltató nem alkalmazhat. Az eszköz biztonságos munkavégzésre való alkalmasságának ellenőrzése akkor se maradjon el, ha a munkatárs adja az eszközöket. A biztonságos munkavégzés távmunka esetén is részét képezi a munkáltató felelősségének. Mondjuk, nem árt, ha a számítógép vezetékei nem lógnak életveszélyesen össze-vissza és a konnektor megfelelő érintésvédelemmel van ellátva. Ezeket természetesen a munkáltató jogosult ellenőrizni.

Munkáltatói ellenőrzés távmunka során

Ahogyan más munkaviszony esetén, a távmunkánál is igaz, hogy a személyhez fűződő jogokat tiszteletben kell tartani. Különösen fontos erre figyelni, amikor a munkavállaló saját lakásában végzi a munkáját.

Alapvetően a munkáltató állapítja meg az ellenőrzés módját. Azt is meg kell állapítani, hogy a helyszínen történő ellenőrzés bejelentése és megkezdése között mennyi időnek kell eltelnie. Váratlanul nem toppanhat be a főnök ellenőrizni. Az ellenőrzés nem jelenthet a munkavállaló számára aránytalan terhet, de igaz ez a munkatárs családtagjaira is, ha a távmunkát saját otthonában végzi.

Ki viseli a távmunkavégzés költségeit?

Ebben mindenképpen érdemes előre megállapodni. Bizony távmunka esetén is felmerülhetnek a munkavégzéssel kapcsolatos komolyabb költségek is. Lehet ez például a telefon vagy internet költsége, de akár a munkához szükséges különleges eszköz vagy nyomtatási költség is előfordulhat, ha a munkavégzés jellege ezeket megkívánja. A munkaviszonyra vonatkozó általános kötelezettségek alapján a munkáltató köteles a munkavállalónak azt a költségét megtéríteni, amely a munkaviszony teljesítésével indokoltan merült fel. Természetesen távmunka esetén kissé árnyaltabb lehet a kép, hogy milyen munkavégzéssel kapcsolatos költség merül fel, hiszen például a dolgozó saját otthonában lévő internet nyilván nem csak a munkavégzést szolgálja. A legszerencsésebb, ha a viták elkerülése érdekében a felek megállapodnak a költségekkel kapcsolatban.

Mit jelent a home office munkajogi szempontból?

A home office, vagyis az otthoni munkavégzés nem egyenlő a távmunkavégzéssel. Valójában a home office nincs külön nevesítve a Munka Törvénykönyvében.

A home office, vagyis otthoni munkavégzés és a távmunka között annak rendszeressége a különbség. A rendszeres otthoni munkavégzés esetén jogilag távmunkavégzés valósulhat meg. Vagyis abban az esetben fő szabály szerint munkaszerződésben kifejezetten rögzíteni kell, hogy a munkavállaló távmunkában dolgozik. Azért írom, hogy fő szabály szerint, mert a koronavírus miatti veszélyhelyzetben a Kormány rendelete alapján ez a törvényi rendelkezés átmenetileg nem érvényesül.

A home office eseti jelleggel fordul elő, amit vagy a munkáltató rendel el, vagy maga a munkavállaló kérésére, a munkáltató engedélyével történik.

Fontos, hogy az otthoni munkavégzés esetén is legyenek irányadó szabályok. Ezeket a munkáltató erre vonatkozó szabályzatban határozhatja meg, természetesen figyelembe véve a törvényi rendelkezéseket. Érdemes a szabályokat úgy lefektetni, hogy azok mindkét fél kérdéseire megfelelő válaszokat adjanak.

A home office egyes kérdései

Ki osztja be a munkaidőt home office esetén?

Az esetileg elrendelt otthoni munkavégzés során nem érvényesül a távmunkánál meglévő fő szabály, hogy a munkaidőt magának osztja be a dolgozó.

A munkavállaló továbbra is köteles a meghatározott munkaidejében rendelkezésre állni és munkát végezni. Természetesen sok múlik azon, hogy a munkáltató milyen home office szabályokat hoz.

Ki biztosítja a munkaeszközt?

Alapvetően ilyen esetben is érvényesül az az általános szabály, hogy a munkavégzés feltételeit a munkáltatónak kell biztosítania. Annak nem látom akadályát, hogy az eszközök biztosításával kapcsolatban esetlegesen más tartalmú megállapodás szülessen a felek között. Arra azonban mindenképpen figyelni kell, hogy azokat a kérdéseket rendezzék, melyeket mondjuk egy távmunkavégzés esetén is meg kellene tenni. Az eszközök munkavédelmi szempontú megfelelősége, a biztonságos munkavégzés home office esetén is fontos követelmény, és a munkáltatónak e körben fennáll a felelőssége.

Munkáltatói ellenőrzés home office-ban

A home office esetén is igaz, hogy a személyhez fűződő jogokat tiszteletben kell tartani. Különösen fontos erre figyelni, amikor a munkavállaló saját lakásában végzi a munkáját.

Alapvetően a munkáltató állapítja meg az ellenőrzés módját. Azt is meg kell állapítani, hogy a helyszínen történő ellenőrzés bejelentése és megkezdése között mennyi időnek kell eltelnie. Váratlanul nem toppanhat be a főnök ellenőrizni. Az ellenőrzés nem jelenthet a munkavállaló számára aránytalan terhet, de igaz ez a munkatárs családtagjaira is, ha a távmunkát saját otthonában végzi.

Ki viseli a munkavégzés költségeit?

A munkaviszonyra vonatkozó általános kötelezettségek alapján a munkáltató köteles a munkavállalónak azt a költségét megtéríteni, amely a munkaviszony teljesítésével indokoltan merült fel. Ez a szabály az otthoni munkavégzés során is irányadó.

Célszerű a munkáltatói szabályzatban vagy utasításban arra is kitérni, hogy milyen feltételekkel engedélyezhető az otthoni munkavégzés.

A cikk szerzője: Dr. Kocsis Ildikó, ügyvéd
ÉRTHETŐ JOG – A jogról könnyedén
www.erthetojog.hu

BérPortál – www.berportal.hu – Minden jog fenntartva



home office

További kapcsolódó cikkek

Mi a munkaszerződés kötelező tartalma?

A készenlét fontos tudnivalói

A munkaidő nyilvántartás

Képzés a munkahelyen: kötelezhet a munkáltató?

Melyek a végrehajtás alól mentes jövedelmek?

A munkavállaló titoktartási kötelezettsége

A munkaerő-költség optimalizálás lehetséges módjai

A Munka Törvénykönyvének módosításai 2025. januártól

A végkielégítés lényeges tudnivalói

Felmondás közös megegyezéssel? Ez valóban lehetséges?

Hírlevél

Iratkozzon fel szakmai hírlevelünkre, hogy ne maradjon le a legfrissebb szakmai információkról, tippekről Munkaügy, Bér és HR témákban!

Bérszámfejtünk ön helyett

 

Nettó-Bruttó Bérkalkulátor

Legfrissebb cikkek

  • Mi a munkaszerződés kötelező tartalma?

    2025.04.24.
  • A készenlét fontos tudnivalói

    2025.04.10.
  • A munkaidő nyilvántartás

    2025.03.25.
  • Képzés a munkahelyen: kötelezhet a munkáltató?

    2025.03.18.
  • Melyek a végrehajtás alól mentes jövedelmek?

    2025.03.12.

Integrált BÉR és TB szoftver

 

XL IDŐ - Online Munkaidő-nyilvántartó szoftver

 

 

Szakmai anyagok

  • Munkaügyi Iratminta Csomag Munkaügyi Iratminta Csomag 15.000 Ft
  • Bérpótlékok juttatása helyesen 2025. - Szakkönyv 4.200 Ft

Kövess minket

Facebook

Hírlevél

Iratkozzon fel szakmai hírlevelünkre, hogy ne maradjon le a legfrissebb szakmai információkról, tippekről Munkaügy, Bér és HR témákban!

Kulcsszavak

bejelentés biztosított bér bérpótlék bérszámfejtés családi kedvezmény egyszerűsített foglalkoztatás felmondás foglalkoztatás garantált bérminimum home office hr juttatás jövedelem kedvezmény koronavírus letiltás megbízás minimálbér munka munkabér munkahely munkaidő munkaidőkeret munkakör munkaszerződés Munka törvénykönyve munkaviszony munkaviszony megszűnése munkavállaló munkavégzés munkáltató műszakpótlék pihenőidő próbaidő pótszabadság részmunkaidő szabadság szabadság kiadása szerződés szép-kártya szülői szabadság toborzás táppénz távmunka

Szakmai anyagok

  • Bérpótlékok juttatása helyesen 2025. - Szakkönyv 4.200 Ft
  • Munkaügyi Iratminta Csomag Munkaügyi Iratminta Csomag 15.000 Ft
  • Facebook
  • RSS

@2025. - Bérportál - HR és Bér egy helyen - Minden jog fenntartva - Kapcsolat - Adatkezelési Tájékoztató

berportal.hu
  • Főoldal
  • HR – Munkaügy
  • Bér
  • Bérkalkulátor
  • Iratminták
  • Szakmai anyagok

Recent Posts

  • Mi a munkaszerződés kötelező tartalma?

    2025.04.24.
  • A készenlét fontos tudnivalói

    2025.04.10.
  • A munkaidő nyilvántartás

    2025.03.25.
  • Képzés a munkahelyen: kötelezhet a munkáltató?

    2025.03.18.
  • Melyek a végrehajtás alól mentes jövedelmek?

    2025.03.12.
@2025. - Bérportál - HR és Bér egy helyen - Minden jog fenntartva - Kapcsolat - Adatkezelési Tájékoztató