berportal.hu
  • Főoldal
  • HR
  • Munkaügy
  • Bér
  • Iratminták
  • Szakmai anyagok

berportal.hu

Banner
  • Főoldal
  • HR
  • Munkaügy
  • Bér
  • Iratminták
  • Szakmai anyagok
0
Bér

A rabszolgatörvény hatályon kívül helyezése

Pádár Rita 2019.12.04.
2019.12.04.
A rabszolgatörvény hatályon kívül helyezése

A T/8190 számú törvényjavaslat hatályon kívül helyezné a rabszolgatörvényt. Nézzük meg, hogy ez miben módosítana a jelenleg hatályos munka törvénykönyvén.

Törvényjavaslat:
Az Mt. 87. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
Munkanap: a naptári nap vagy a munkáltató által meghatározott megszakítás nélküli huszonnégy óra, ha a munkáltató működése miatt a beosztás szerinti napi munkaidő kezdete és befejezése nem azonos naptári napra esik.

Jelenlegi szabályozás:
Munkanap: a naptári nap vagy megszakítás nélküli huszonnégy óra, ha a munkarend alapján a beosztás szerinti napi munkaidő kezdete és befejezése nem azonos naptári napra is beosztható

Törvényjavaslat:
Az Mt. 87. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
Hét: a naptári hét vagy a munkáltató által meghatározott megszakítás nélküli százhatvannyolc óra, ha a munkáltató működése miatt a beosztás szerinti napi munkaidő kezdete és befejezése nem azonos naptári napra esik.

Jelenlegi szabályozás:
Hét: a naptári hét vagy megszakítás nélküli százhatvannyolc óra, ha a munkarend alapján a beosztás szerinti napi munkaidő kezdete és befejezése nem azonos naptári napra is beosztható.

Törvényjavaslat:
Az Mt. 93. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
A munkaidőkeret tartama kollektív szerződés rendelkezése szerint legfeljebb tizenkét hónap vagy ötvenkét hét, ha ezt technikai vagy munkaszervezési okok indokolják.

Jelenlegi szabályozás:
A munkaidő meghatározásakor a távollét tartamát figyelmen kívül kell hagyni vagy az adott munkanapra irányadó beosztás szerinti napi munkaidő mértékével kell számításba venni. Munkaidő-beosztás hiányában a távollét tartamát a napi munkaidő mértékével kell figyelmen kívül hagyni vagy számításba venni.

Törvényjavaslat:
Az Mt. 97. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:
A munkáltató a munkaidőt az egészséges és biztonságos munkavégzés követelményére, valamint a munka jellegére figyelemmel osztja be. A munkaidőt heti öt napra, hétfőtől péntekig kell beosztani (általános munkarend). Munkaidőkeret, vagy elszámolási időszak alkalmazása esetén – a 101-102. §-ban foglaltakra tekintettel – a munkaidő a hét minden napjára vagy az egyes munkanapokra egyenlőtlenül is beosztható (egyenlőtlen munkaidő-beosztás). A munkaidő-beosztást legalább hét nappal korábban, legalább egy hétre írásban kell közölni. Ennek hiányában az utolsó munkaidő-beosztás az irányadó. A munkáltató az adott napra vonatkozó munkaidő-beosztást, ha gazdálkodásában vagy működésében előre nem látható körülmény merül fel, legalább négy nappal korábban módosíthatja.

Jelenlegi szabályozás:
A munkáltató a munkaidőt az egészséges és biztonságos munkavégzés követelményére, valamint a munka jellegére figyelemmel osztja be. Általános munkarend: a munkáltató a munkaidőt heti öt napra, hétfőtől péntekig osztja be. A munkaidő munkaidőkeret vagy elszámolási időszak alkalmazása esetén egyenlőtlenül osztható be. Egyenlőtlen a munkaidő-beosztás, ha a munkáltató
a) a munkaidőt a napi munkaidőtől,
b) a heti pihenőnapot a 105. § (1) bekezdéstől (Hetenként két pihenőnapot (heti pihenőnap) kell beosztani. A heti pihenőnapok egyenlőtlenül is beoszthatók),
c) a heti pihenőidőt a 106. § (1) bekezdéstől (A munkavállalót – a heti pihenőnapok helyett – hetenként legalább negyvennyolc órát kitevő, megszakítás nélküli heti pihenőidő illeti meg) eltérően osztja be.

A munkáltató a munkaidő-beosztást legalább egy hétre, a beosztás szerinti napi munkaidő kezdetét megelőzően legalább százhatvannyolc órával korábban írásban közli. Közlés hiányában az utolsó munkaidő-beosztás az irányadó. A munkáltató a közölt munkaidő-beosztást, ha gazdálkodásában vagy működésében előre nem látható körülmény merül fel, a beosztás szerinti napi munkaidő kezdetét megelőzően legalább kilencvenhat órával korábban módosíthatja. A munkáltató a közölt munkaidő-beosztást a munkavállaló írásbeli kérésére is módosíthatja.

Törvényjavaslat:
Az Mt. 98. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
Az elszámolási időszak tartamát a 94. §-ban foglalt szabályok megfelelő alkalmazásával kell megállapítani.

Jelenlegi szabályozás:
Az elszámolási időszak tekintetében a 93. § (2)-(4) bekezdése, a 94. § és a 95. § megfelelően irányadó.

Törvényjavaslat:
Az Mt. 99. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
Egyenlőtlen munkaidő-beosztás alkalmazása esetén a (2) bekezdés b) pontját (heti munkaideje legfeljebb negyvennyolc óra) és a (3) bekezdés b) pontját (heti munkaideje legfeljebb hetvenkét óra) azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a beosztás szerinti heti munkaidő tartamát átlagban kell figyelembe venni.

Jelenlegi szabályozás:
Egyenlőtlen munkaidő-beosztás esetén a beosztás szerinti heti munkaidő tartamát
a) a 94. § (1) és (2) bekezdés szerint meghatározott időszakon, vagy
b) ha ezt objektív vagy műszaki vagy munkaszervezéssel kapcsolatos okok indokolják – kollektív szerződés rendelkezése szerint – tizenkét hónapon
belül átlagban kell figyelembe venni.

Törvényjavaslat:
Az Mt. 105. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
A munkavállalót hetenként két pihenőnap illeti meg (heti pihenőnap). Egyenlőtlen munkaidő-beosztás esetén a heti pihenőnapok egyenlőtlenül is beoszthatók. Az előzőekben foglaltak alkalmazásakor – a megszakítás nélküli, a több műszakos vagy az idényjellegű tevékenység keretében foglalkoztatott munkavállalót kivéve – a munkavállaló számára hat munkanapot követően egy heti pihenőnapot be kell osztani. A munkavállaló számára havonta legalább egy heti pihenőnapot vasárnapra kell beosztani.

Jelenlegi szabályozás:
Hetenként két pihenőnapot (heti pihenőnap) kell beosztani. A heti pihenőnapok egyenlőtlenül is beoszthatók. Egyenlőtlen munkaidő-beosztás esetén hat egybefüggő munkanapot követően legalább egy heti pihenőnapot be kell osztani.
Egyenlőtlen munkaidő-beosztás esetén
a) a megszakítás nélküli,
b) a több műszakos,
c) az idényjellegű tevékenység keretében foglalkoztatott munkavállaló számára havonta legalább egy heti pihenőnapot be kell osztani.

Havonta legalább egy heti pihenőnapot vasárnapra kell beosztani.

Törvényjavaslat:
Az Mt. 109. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
Teljes napi munkaidő esetén naptári évenként kétszázötven óra rendkívüli munkaidő rendelhető el. Az előzőekben foglaltakat arányosan kell alkalmazni, ha
a) a munkaviszony év közben kezdődött,
b) határozott időre vagy
c) részmunkaidőre jött létre.

Jelenlegi szabályozás:
Naptári évenként kétszázötven óra rendkívüli munkaidő rendelhető el.

A munkavállaló és a munkáltató írásbeli megállapodása alapján naptári évenként legfeljebb százötven óra rendkívüli munkaidő rendelhető el (önként vállalt túlmunka). A munkavállaló a megállapodást a naptári év végére mondhatja fel.

Az előzőekben foglaltakat arányosan kell alkalmazni, ha
a) a munkaviszony év közben kezdődött,
b) határozott időre vagy
c) részmunkaidőre jött létre.

Törvényjavaslat:
Az Mt. 114. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: A fiatal munkavállaló esetében a 105. § (2) bekezdésében (Egyenlőtlen munkaidő-beosztás esetén hat egybefüggő munkanapot követően legalább egy heti pihenőnapot be kell osztani) és a 106. § (3) bekezdésében (Egyenlőtlen munkaidő-beosztás esetén – az (1) bekezdésben meghatározott heti pihenőidő helyett és a (2) bekezdésben foglaltak megfelelő alkalmazásával – a munkavállalónak hetenként legalább negyven órát kitevő és egy naptári napot magába foglaló megszakítás nélküli heti pihenőidő is biztosítható. A munkavállalónak a munkaidőkeret vagy az elszámolási időszak átlagában legalább heti negyvennyolc óra heti pihenőidőt kell biztosítani) foglaltak nem alkalmazhatók.

Jelenlegi szabályozás:
A fiatal munkavállaló esetében a heti pihenőnap és a heti pihenőidő egyenlőtlenül nem osztható be.

Törvényjavaslat:
Az Mt. 135. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
Kollektív szerződés rendelkezése alapján legfeljebb évi háromszáz óra rendkívüli munkaidő rendelhető el.

Jelenlegi szabályozás:
Kollektív szerződés rendelkezése alapján legfeljebb évi háromszáz óra rendkívüli munkaidő rendelhető el. Ezt meghaladóan a munkáltató és a munkavállaló írásbeli megállapodása alapján naptári évenként legfeljebb száz óra rendkívüli munkaidő rendelhető el (önként vállalt túlmunka). A munkavállaló a megállapodást a naptári év végére mondhatja fel.

Általános indokolás
Lassan egy éve annak, hogy elfogadták a rabszolgatörvény néven ismerté vált Munka törvénykönyve módosítást. Mint ismeretes e törvénymódosítás lényege az volt, hogy a kiadható túlórakeret évi 250 óráról 400-ra emelték úgy, hogy az elszámolási időszakot a korábbi 12 hónapról 36 hónapra emelték. A szakszervezetek már akkor azt jósolták, hogy az időzített bombának titulált passzusok igazából ősszel élesednek majd, amikor kifogynak a cégek a 250 órás keretből. Az idő és a gazdasági folyamatok a szakszervezeteknek adtak igazat. Egyre többször lehet találkozni azzal a jelenséggel, hogy a munkaerőhiány csökkentése érdekében a cégek elkezdték agitálni dolgozóikat, hogy kezdjenek el egyre több plusz munkát vállalni. Az elmúlt években ugyanis nagyot fordult a munkaerőpiac a hazai kkv-nál is, egyre kevesebb a megbízható jó szakember, egyre nagyobb a munkaerőhiány, amit valahogyan pótolni kell. A vállalkozások az ilyen esetekben nyúlnak előszeretettel a rabszolgatörvény rendelkezéseihez. A hatályos törvényi szabályozáson sürgősen változtatni kell, el kell törölni, mivel a modern kori rabszolgatartást segíti elő és táptalajt biztosít a dolgozók végletekig tartó kizsákmányolására. Minden jóérzésű, épp ésszel gondolkodó ember számára elfogadhatatlan a 400 órás túlóra keret. Ez a mennyiségű túlóra tönkreteszi a dolgozókat, de még a családokat is. Ez a mértékű túlóráztatás többek között látványos egészségromlást idéz elő a munkavállalóknál, mivel a túlfeszített munka mellett nem jut kell idő a pihenésre, regenerálódásra. Itt szükséges megjegyezni, hogy már 2018. évben táppénzkiadásra 116,9 milliárd forintot költött az egészségbiztosítás, ami sajnálatos módon igen beszédes adat. Ez a hatalmas összegű kiadás azt is jelenti, hogy a magyar dolgozók egészségi állapota enyhén szólva sem mutat jó képet. Ha hozzá vesszük azt a tényt is, hogy a munkavállalók a munkahelyük megtartás érdekében nem nagyon szeretnek táppénzre menni akkor még aggasztóbb a helyzet. Továbbá a munkahelyi balesetek számának folyamatos emelkedése is igen beszédes és egyben ige aggasztó képet mutat. Több, mint háromezerrel nőtt 2015-höz képest a munkahelyi balesetek száma Magyarországon, a tendencia egyértelmű! Nem hogy nem sikerül csökkenteni a dolgozók egészségét veszélyeztető tényezőket, de a helyzet folyamatosan romlik. 2015 első félévében még „csak” 8.057 munkával összefüggésbe hozható baleset történt, addig 2019-ben 11.151, ami az elmúlt 5 év legsúlyosabb eredménye. Vagyis hiába fogadkozott korábban a kormány, hogy 5 különféle intézkedésekkel visszaszorítja a munkahelyi balesetek számát, ez a kísérlet egyelőre kudarcos – ez pedig a munkavállalók számára nap mint nap óriási kockázatot jelent. Nem tudjuk elfogadni azt a kormányzati hozzáállás sem, miszerint a dolgozókat alacsony béreken a végletekig ki kell zsigerelni. Azt a tényt kéne végre a kormányzatnak felismernie, hogy a jó szellemi és fizikai állapotban lévő, naprakész tudással rendelkező muunkavállalók sokkal értékesebbek a munkaerőpiacon, mint a rabszolgák. Ennek a felismerésnek az elősegítése érdekében készült ez a törvényjavaslat is. A rabszolgatörvény rendelkezései nem a dolgozók érdekeit szolgálják, ezért azokat azonnali hatállyal törölni kell.

Forrás: www.parlament.hu T/8190 számú törvényjavaslat
https://www.parlament.hu/irom41/08190/08190.pdf

BérPortál – www.berportal.hu – Minden jog fenntartva

keretmunkamunkaidőrabszolgatörvény

További kapcsolódó cikkek

A családok támogatásáról szóló törvény módosítása

A családi kedvezmény érvényesítése megbízási díjból

Havi bérpótlék átalány

Elfogadhat-e borravalót a munkavállaló?

Jövedelemként adózó “cafetéria juttatások” bírósági letiltások alapját képezik-e?

Végrehajtás egyéb járandóságra

Végrehajtás munkabérre

2020. évi legfontosabb adótörvény változások a munkaügy és...

Mennyibe kerülhet egy munkahelyi hiba? Hogyan felel a...

A munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésről

HÍRLEVÉL – Munkaügyi Csemegék

Iratkozzon fel szakmai hírlevelünkre, hogy ne maradjon le a legfrissebb szakmai információkról, tippekről!

Bérszámfejtünk ön helyett

Legfrissebb cikkek

  • A rabszolgatörvény hatályon kívül helyezése

    2019.12.04.
  • Mit érdemes tudni az üzleti titok védelméről?

    2019.12.02.
  • Munkaerőpiaci sztereotípiák – mint a sikeres toborzás gátlói

    2019.11.28.
  • A családok támogatásáról szóló törvény módosítása

    2019.11.25.
  • Hazai bíróságok: ki dönti el, hogy kinek van igaza?

    2019.11.21.

XLBér - humánügyviteli szoftver

Armada Szakmai Klub

Szakmai anyagok

  • Szakkönyv - Felmondás szabályosan Felmondás szabályosan 2019. - Szakkönyv 2.650 Ft + 27% áfa
  • Szakkönyv - Szerződéskötés okosan és pontosan Szerződéskötés okosan és pontosan 2019. - Szakkönyv 2.650 Ft + 27% áfa
  • Szakkönyv - Bérpótlékok juttatása helyesen Bérpótlékok juttatása helyesen 2019. - Szakkönyv 2.650 Ft + 27% áfa
  • Munkaügyi Iratminta Csomag Munkaügyi Iratminta Csomag 9.800 Ft + 27% áfa

Kövess minket

Facebook

Servantes integrált vállalati szoftverrendszer

Hírlevél

Iratkozzon fel szakmai hírlevelünkre, hogy ne maradjon le a legfrissebb szakmai információkról, tippekről!

Kulcsszavak

adóelőleg adókedvezmény adózás bevallás biztosított bér béren kívüli juttatás családi dolgozó eltartott felmondás garantált bérminimum gyermekgondozási díj hiba hr háztartás idő juttatás járulék keret kártérítés letiltás levonás megbízás megváltozott munkaképességű munka munkahely munkaidő Munka törvénykönyve munkaviszony munkavállaló munkavégzés munkaügy munkáltató nyugdíj nyugdíjas orvos részmunkaidő szabadság szerződés szociális hozzájárulási adó támogatás táppénz távmunka végrehajtás

Szakmai anyagok

  • Szakkönyv - Felmondás szabályosan Felmondás szabályosan 2019. - Szakkönyv 2.650 Ft + 27% áfa
  • Szakkönyv - Szerződéskötés okosan és pontosan Szerződéskötés okosan és pontosan 2019. - Szakkönyv 2.650 Ft + 27% áfa
  • Munkaügyi Iratminta Csomag Munkaügyi Iratminta Csomag 9.800 Ft + 27% áfa
  • Szakkönyv - Bérpótlékok juttatása helyesen Bérpótlékok juttatása helyesen 2019. - Szakkönyv 2.650 Ft + 27% áfa

Kövess minket a facebookon

Facebook
  • Facebook
  • RSS

@2019 - Bérportál - HR és Bér egy helyen - Minden jog fenntartva - Impresszum - Adatkezelési Tájékoztató

berportal.hu
  • Főoldal
  • HR
  • Munkaügy
  • Bér
  • Iratminták
  • Szakmai anyagok

Recent Posts

  • A rabszolgatörvény hatályon kívül helyezése

    2019.12.04.
  • Mit érdemes tudni az üzleti titok védelméről?

    2019.12.02.
  • Munkaerőpiaci sztereotípiák – mint a sikeres toborzás gátlói

    2019.11.28.
  • A családok támogatásáról szóló törvény módosítása

    2019.11.25.
  • Hazai bíróságok: ki dönti el, hogy kinek van igaza?

    2019.11.21.
@2019 - Bérportál - HR és Bér egy helyen - Minden jog fenntartva - Impresszum - Adatkezelési Tájékoztató