Mint az ismeretes, 2021. január 1. óta a kifizetővel szerződéses jogviszonyba lépő katás vállalkozások kötelezettsége, hogy írásban tájékoztatnia kell a kifizetőt arról, hogy kataalany, a szerződés megkötésekor. Nagyon fontos, hogy ezt ne mulasszuk el, ugyanis ezen tájékoztatási kötelezettség általános jellegű, amely minden esetben fennáll. Amennyiben a kataalanyiság megszűnik vagy újrakezdődik, még a változás bekövetkezése előtt arról is tájékoztatni kell a kifizetőt.
Gyakran felmerülő kérdés, hogy abban az esetben is kell-e tájékoztatást adni, ha kizárólag egy adott szolgáltatásra vagy egy adott termékértékesítésre kötnek szerződést a kifizetővel a katás vállalkozások? Vonatkozik-e ez az adókötelezettség a szóban vagy ráutaló magatartással létrejött szerződésekre is, az írásban kötött szerződéseken túl?
A válasz tehát egyértelműen: Igen. A katás vállalkozások tájékoztatási kötelezettsége minden szerződéskötésre fennáll, még akkor is, ha csupán egyetlen ügyletre szól a szerződés. Fontos figyelnünk rá, hogy még akkor is fennáll ezen kötelezettség, ha az szóban vagy akár ráutaló magatartással jön létre a felek között.
Példa: egy kifizető székhelyén meghibásodott a felvonó, mely sürgős javításra szorul. Kihívnak egy liftszereléssel foglalkozó katás egyéni vállalkozót. Ebben az esetben, a javítást végző kisadózónak legkésőbb a számla kiállításakor tájékoztatnia kell a kifizetőt kataalanyiságáról, mégpedig írásban. Tehát figyeljünk rá, hogy nem elég az, ha a katás vállalkozás feltünteti az általa kiállított számlán, hogy „Kisadózó”.
Egy másik gyakran felmerülő kérdés, hogy a webáruházat működtető katás vállalkozásnak elég-e, ha a kataalanyiságot az általános szerződési feltételeiben rögzíti?
Nem elég. Ebben az esetben is kötelező a tájékoztatás. Nagyon fontos, hogy nem fogadható el tájékoztatásként, ha a webáruház a kataalanyiságot az általános szerződési feltételeiben rögzíti. Erről külön kell nyilatkozni.
BérPortál – www.berportal.hu-Minden jog fenntartva