Már elég ideje tart a home office korszaka, az emberek többsége hozzászokott. Olyannyira, hogy egy ilyen hosszú otthon töltött időszak után, amikor a munkavállalók megtapasztalták azt, hogy gyakorlatilag munkájuk ellátásához nem szükséges minden nap órákat utazniuk, felmerülhet bennük a kérdés, hogy miért is kéne a jövőben megtenniük.
Sok vezető is hasonló felismerésre jutott, így abban egészen biztos vagyok, hogy ez a kikényszerített „home office aranykor” jelentős változásokat fog hozni munkamódszerek tekintetében. Ettől függetlenül előbb vagy utóbb, nincs mese, vissza kell térni az irodákba. Nem azért, mert nem lehet otthonról rendesen dolgozni. Azokban a pozíciókban, amikben működött ez a felállás, egyértelmű, hogy a jövőben is működtethető lenne. De az egészen biztos, hogy a teljes home office-ra átállás csak igen kevés cégnél fog megvalósulni. Személyes emberi kapcsolatokra, találkozásokra úgy vélem, szükség volt, van és lesz is. Azt viszont jól meg kell a jövőben fontolni, hogy miket érdemes fenntartani a mostani gyakorlatokból és miket érdemes a régi rendszer szerint működtetni.
A HR -nek ebben is nagy szerepe lesz, ugyan úgy, ahogyan nagy szerepe volt és van jelen helyzetben is.
Mire kell majd figyelmet fordítani?
Amikor elkezdődnek arról a megbeszélések vezetőség és HR között, hogy miként térjenek vissza a régi rendszerbe, fontos, hogy a HR résen legyen. Nem szabad hagyni, hogy úgy tegyen a vezetőség, mintha nem történt volna semmi változás az elmúlt időszak hatására. Nevezzük úgy, a legtöbb munkavállaló tudatára ébredt. Rájött arra, hogy eddig teljesen feleslegesen ült bent napi 8 órát egy irodában és feleslegesen töltött el a napjából minimum 2 órát utazással. Ezek után a tapasztalatok után nem lenne egyszerű logikusan megmagyarázni miért is kéne visszatérni ehhez a rendszerhez. Nem azt mondom, hogy a teljes home office-t fent kell tartani, de az egészen biztos, hogy nagyobb rugalmasságra lesz szükség ebben a témában a döntéshozók részéről.
A legtöbben egyébként sem szeretnének állandó jelleggel otthon ülni, főleg nem az utóbbi hónapok után. Nem kell attól tartani tehát, hogy mostantól mindenki kizárólag otthonról akar majd dolgozni. Az otthoni munkavégzésnek pontosan ugyan annyi hátránya van, mint előnye. Ami viszont biztos, hogy sokkal nagyobb arányban kell majd a legtöbb munkavállalónak ezt a fajta munkavégzési módszert biztosítani.
Ezen felül azoknál a cégeknél, ahol korábban nem voltak megfelelő, vagy csak részlegesen funkcionáló technológiai eszközök, rendszerek voltak bevezetve, az elmúlt egy hónapban egészen biztosan sokat javult, változott ez a helyzet. Ez is segíthet a vezetőség meggyőzésében, amikor majd azt kell kitalálni ki és mikor dolgozhat otthonról.
A visszatérés és az ezzel járó változások
Egy jó darabig nem lesz olyan minden, mint korábban. Az elkövetkező hónapokban, ha vissza is tér a munkaállomány egy jelentős része a hagyományos munkavégzéshez, a járvány hozta félelmek még egy jó darabig nem múlnak majd el. Mielőtt mindenkit visszarendelnek az irodába, alaposan ki kell dolgozni a lehető legbiztonságosabb módját a közös térben létezésnek. Érdemes lesz még egy jó darabig lázat mérni és fertőtleníteni az irodába lépés előtt. Ezen felül a cégeknek biztosítaniuk kell a munkavállalók számára minden olyan eszközt, ami segít majd a biztonságérzet megteremtésében. Kezdetben, főleg olyan munkahelyeken, ahol open office van, érdemes beosztani, hogy melyik napon kik lesznek bent és kik otthon, így oldható meg legkönnyebben, hogy ne legyen sok ember egy helyen, egymáshoz közel.
Továbbra is kiemelten fontos a kommunikáció, minden munkavállalónak pontosan tudnia kell azt, hogy mik fognak történni a jövőben és mire számíthatnak. Ennek elmaradása nagyon súlyos károkat okozhat, így továbbra is az a javaslatom, hogy minden olyan intézkedésről, ami közvetlenül vagy közvetetten érinti a munkavállalókat a HR adjon tájékoztatást időben. Nem fordulhat elő az, hogy egyik kolléga a másiktól tud meg információkat, hiszen tudjuk milyen az információ terjedés, ha szájról-szájra történik. Nem lesz pontos, és előfordulhat, hogy egyes munkavállalók olyan információt kapnak, ami nem valós, vagy csak részben az. Ezt mindenképpen el kell kerülni.
Rengeteg feladat vár még mindenkire, ezért továbbra is kiemelten fontos, hogy a lehető legnagyobb odafigyeléssel végezze mindenki a munkáját. A HR-nek ugyan bizonyos fronton most lehet, hogy csökkentek feladatai, de bőven akadnak új feladatok, olyanok, amikkel talán eddig nem kellett megküzdeni. Egységes álláspontok létrehozásával és nagyfokú humánussággal úgy vélem nem lesz probléma a visszaállással.
A cikk szerzője: Somodi Bettina – Karrier-tanácsadó
—————————————
Karrierszerviz
BérPortál – www.berportal.hu – Minden jog fenntartva