Azt már biztosan kijelenthetjük, hogy attól még, hogy a múlt év utolsó napján éjfélt ütött az óra, a világ nem változott meg gyökeresen. Nem állt meg a Föld forgása és nem kerültünk ki a naprendszerből. Mégis az emberek nagy többsége szeret hatalmas jelentőséget társítani az idő múlásának. Nem csak arról van szó, hogy egy évvel többet jelez a naptár. Sokak úgy érzik, hogy ez lehetőség arra is, hogy valamilyen régóta halogatott terv megvalósításába belekezdjenek vagy megváltoztassanak valamit az életükben, amivel nem voltak elégedettek az előző évben.
Új év, új kihívások! Vagy mégsem?
Nincsen semmi probléma a fogadalmakkal alapvetően, de azt be kell lássa mindenki, hogy csak azért mert eltelt 365 nap, még nem jelenti azt, hogy magától megváltoznak a dolgok. A változásért tenni kell. A munka területén sincs ez másként. Azok a problémák, melyek az előző évben problémák voltak ugyan úgy azok lesznek. Azok a dolgok amiket fejleszteni vagy megváltoztatni kellett volna az előző évben, ebben az évben is ugyan úgy ott lesznek az asztalon. Úgy vélem a HR területet érintő feladatok, kihívások ebben az évben is hasonlóak lesznek, mint korábbi években. A különbség talán csak annyi, hogy minél több idő telik el, annál sürgetőbbé válnak.
Vegyük most sorra, hogy mik azok a feladatok, amikkel minden HR osztályon biztosan foglalkozni kell:
Munkaerő megtartás
Ez a téma már egy jó ideje folyamatosan aktuális és egyre égetőbb. Igazán jó szakembert találni, aki nem csak szakmailag alkalmas adott pozícióra, de emberileg is beilleszthető adott céges kultúrába nem könnyű feladat. Ha ilyen kincsekre lel egy cég és igazán szerelembe esik egy munkavállalóval, mindenképp arra kell törekedni, hogy ez a szerelem ne legyen pusztán plátói. Hiába végzi profin a toborzást és kiválasztást egy adott cég és hiába van jó hírneve a piacon (melyet főként önmaga kreált) – ha nem képes arra, hogy az igényesen és profin kiválasztott szakembert hosszútávon elégedett munkavállalóvá tegye, minden egyéb törekvés – digitalizáció, employer branding erősítés – ablakon kidobott pénz és energia lesz.
Toborzási folyamat optimalizálása
Kétségtelen tény, hogy még mindig nagyon sok olyan cég van, akik alapvetően piacvezető státuszban vannak szegmensükben, viszont munkaerő toborzás és kiválasztás területén olyan, mintha megragadtak volna az előző évtizedben. Nincs megfelelően felépített HR osztályuk, nem követik a munkaerőpiaci változásokat, nincs megfelelő rendszerük HR folyamatok menedzselésére. Jellemző még, hogy a legtöbb cég feladott álláshirdetése idejétmúlt és sallangos, az employer brandinget csak hírből ismerik és nem is tulajdonítanak nagy jelentőséget neki. Ami talán a legfájóbb pont, hogy nincs megfelelő rendszerük amivel optimálisan tudnák kezelni a pályázókat, ezáltal nem jeleznek vissza a munkavállalóknak beadott pályázataikra. Emiatt sokszor olyan értékes szakemberektől esnek el, akik egyébként remek hozzáadott értékkel bírtak volna a cég számára. Ha nincsen megfelelő rendszere egy cégnek, nem csak arról van szó, hogy ezzel nagyban megnehezednek kiválasztási folyamataik, de ha hosszútávon tekintünk erre a problémára idővel ahhoz vezet majd, hogy a cég munkaadói hírneve sérül, és visszakanyarodva az első pontra: nem csak az lesz probléma, hogy megtartsák a toborzott munkaerőt, hanem az is, hogy eleve találjanak.
Employer branding
Ez is egy olyan téma, ami tavaly a csapból is folyt, de még mindig azt látom, hogy nagyon sok cég nem vette kellően komolyan a témát. Az employer branding témaköre nem abban merül ki, hogy egy cég elkészíti imidzsfilmjét. Ez mondjuk az 1%-a az egésznek. A jelenlegi munkaerőpiaci helyzetben sajnos az nem elég, ha egy cég jó. Munkavállalói szempontból egy cég vagy a legjobb, vagy egyszerűen nincs piaci értéke. Fontos, hogy minden cég kezdje el komolyan venni ezt a témát, mert ha nem teszi, hiába van jelenleg jó helyzetben, az egészen biztos, hogy egy pár év múlva már nem lesz annyira elégedett mutatóival. Ha nincs jól felépített employer branding stratégiája egy cégnek, idővel lekerül a munkavállalói térképről.
Az imént felsorolt feladatok csak részegységei az egésznek, de annyi bizonyosan látszik, hogy feladat van bőven. A HR kulcsfontosságú egy szervezet életében, és feladata hogy felelősséget vállaljon, akkor is ha úgy érzi nem rajta áll vagy bukik egy-egy hiba kiküszöbölése.
Ha csak egy dolgot fogad meg az új évben a HR, hát legyen az, hogy minden tőle telhetőt megtesz annak érdekében, hogy a lehető legjobb módon támogassa szervezetét. Ugyan is annál rosszabb érzés nincs, mint hogyha az ember mellett úgy buknak meg dolgok, hogy azt érzi, tehetett volna többet is.
Karrierszerviz: www.karrierszerviz.hu
BérPortál – www.berportal.hu – Minden jog fenntartva