Mint azt bizonyára mindenki tapasztalja, az elmúlt hetekben kikerülhetetlen téma a globális vírushelyzet. Vannak, akik túlfújt lufinak érzik és gondtalanul legyintenek a dologra, de bizony az emberek nagy többsége kétségbeesett. Most nézzük meg, hogy hogyan is érdemes ezt a helyzetet kezelni egy cég szempontjából.
Hogyan érdemes tehát a helyzetet kezelni?
Kezdjük egy kicsit messzebbről. Bármilyen témáról is van szó, az hogy az emberek nagy többsége milyen véleményt alkot, nagyban függ attól, hogy mások miként vélekednek adott témáról. Bármennyire is szeretné az ember azt hinni, hogy nem befolyásolható és saját véleménnyel rendelkezik, sajnos a valóság nem ez. Ez pedig – ami azt illeti – nem is olyan rossz hír a HR-esek számára. Megfelelő narrációval ugyanis, kézben tartható bármilyen krízishelyzet. Tehát a kulcs, a kommunikáció. Azt nem lehet megtiltani a munkavállalóknak, hogy híreket olvassanak, mint ahogyan azt sem lehet szabályozni, hogy milyen portálokat böngésszenek. Az viszont, hogy milyen a vállalaton belüli kommunikáció, teljes mértékben kontrollálható. Mivel nagyon ingoványos jogi oldalról nézve egy járványhelyzet szabályozottsága, ezért minden munkaadó nagyrészt saját döntési joggal rendelkezik, hogy miként kezelje ezt a helyzetet. Ugyan úgy, ahogyan a médiának is meg volt a lehetősége arra, hogy eldöntse miként kommunikálja ezt a helyzetet. A média a pánikkeltés mellett döntött. Egy vállalatnak viszont pont az ellentétje áll érdekében. Ugyan is, a pánik nem éppen kedvező helyzet egy munkahelyen (persze nem csak ott nem).
Mindenekelőtt meg kell állapodni a vezetőségnek egy egységes kommunikációs és cselekvési stratégiában. Ha széthúzás van a témában, vagy ha nincs következetesség az csak további káoszhoz vezet majd. Az, hogy milyen mértékű intézkedések szükségesek, nagyon sok mindentől függ. Függvénye annak, hogy adott munkahelyen dolgoznak-e olyanok, akik külföldről, járványügyben hatványozottan érintett országaiból ingáznak, vagy volt-e kolléga az utóbbi hónapokban ilyen országokban üzleti úton. Ha ezek egyike sem igaz, azt gondolom a túlzott óvatosság inkább csak táplálni fogja a pánikot, nem pedig megelőzni a vírus terjedését. A pánik ugyanis gyorsabban terjed, mint a vírus.
Be lehet vezetni egységes intézkedéseket – mondjuk fokozott higiéniai odafigyelést, lehetőséget a távmunkára, igazán kritikus helyzetben akár egységes napi szintű egészségügyi ellenőrzéseket – a lényeg az, hogy mindenki számára egyértelmű legyen, hogy mi a teendője. Érdemes összeírni és jól látható helyen közzé tenni, hogy a cég milyen óvintézkedéseket hajt végre és mit vár el a munkavállalóitól. Ezekkel a lépésekkel nagyban lehet csökkenteni a felesleges pánikot és a tájékozatlanság miatt kialakult káosz lehetőségét.
Mi van akkor, ha valaki megbetegedés gyanús?
Azon kívül, hogy érdemes az illetőt azonnali hatállyal orvosi vizsgálatra küldeni, fontos, hogy minél előbb kommunikálva legyen a többi munkavállaló felé mindaz, amit tudni lehet. Semmiképpen nem szabad teret engedni a feltételezéseknek és pletykáknak, ezt pedig csak folyamatos tájékoztatással lehet kikerülni. A kommunikáció hiánya jobb esetben felesleges előfeltételezéseket okoz, rossz esetben arra enged következtetni, hogy valamit el akar titkolni a vállalat, ami pedig egyenes út a pánikhoz.
Ha azt érzékeli a vezetőség, hogy vannak olyanok, akiket hatványozottan foglalkoztat a kérdéskör, vagy olyanok, akik érzékenyebben reagálnak a helyzetre, ilyen esetben egyesével legyen velük átbeszélve a helyzet és legyenek megfelelően tájékoztatva a teendőkről és a vállalat felelősségvállalásáról. Csak így gátolható meg, hogy ezek az emberek romboló hatást gyakoroljanak környezetükre.
Összegezve tehát, az egyelten valós megoldás a nyugodt és következetes kommunikáció. Fontosabb, mint valaha, hogy egység és összetartás legyen a vezetőségben minden vállalatnál, ugyan is ez pozitív hatással lesz a munkavállalókra is.
A cikk szerzője: Somodi Bettina – Karrier-tanácsadó
—————————————
Karrierszerviz
BérPortál – www.berportal.hu – Minden jog fenntartva