Manapság már egyáltalán nem kellene, hogy extra juttatásként kezeljék a vállalatok a home office lehetőségét, mégis nagyon sok helyen falakba ütköznek azok a munkavállalók, akik indítványozni próbálják a munkavégzésnek ezt a formáját.
A home office már nagyon sok helyen alapnak számít és sok munkakörben kifejezetten előnyös tud lenni a bevezetése, mégis sok vezetőt a hideg rázza még a gondolatára is. Ahhoz, hogy jól tudjon működni ez a munkavégzési forma, olyan munkavállalókra van szükség, akik képesek ilyen módon is hatékonyan dolgozni, illetve olyan vezetőségre van szükség a vállalatoknál, akik képesek megbízni munkavállalóikban. Lássuk be, a cégek részéről a legnagyobb – sokszor ki nem mondott – ellenérv a bizalom hiánya szokott lenni. Nem bíznak meg a munkavállalókban, illetve abban, hogy ha éppen nincsenek szem előtt, akkor is felelősséggel végzik a feladataikat. Ha őszinték lennének magukkal azok, akik ezt hozzák fel kontraként, akkor belátnák, hogy az, hogy valaki a munkahelyén ül napi 8 órát még egyáltalán nem biztos, hogy azt jelenti, hogy ez idő alatt végig a munkájával foglalkozik. Véleményem szerint az, aki kihasználja a home office lehetőségét arra, hogy lógjon a munkából, az már valószínűleg régen megtalálta a módját annak, hogy a munkahelyen ülve is megtegye ugyan ezt. Tehát, aki azt feltételezi a munkavállalóiról, hogy visszaélnek ezzel a lehetőséggel, az tulajdonképpen egyáltalán nem bízik meg a munkavállalóiban.
Ha pedig ez a tényállás, akkor miért is alkalmazza azokat a munkavállalókat?
Természetesen nem minden munkakörben lehet bevezetni ezt a fajta munkavégzést. Mondjuk egy recepciós poszton dolgozó kolléga esetében nyilván nem lenne racionális lehetőséget adni home office-ra. Viszont rengeteg olyan munkakör van, ahol nem csak hogy megoldható, de egyenesen üdvözítő is lehet ennek bevezetése. Sok irodai munkakör része olyan számítógépen végezhető feladat, amit nyugalomban sokkal hatékonyabban, sokkal gyorsabban el lehet végezni, mint mondjuk az iroda (sokszor fennforgásokkal teli) környezetében. Arról nem is beszélve, hogy mennyivel kényelmesebbé lehet tenni a munkavállalók életét home office lehetőségének biztosításával. Egyáltalán nem lehetetleníti el a munkát, inkább hatékonyabbá teheti. A témához való hozzáállást ildomosabb kezdetben megelőlegezett bizalommal kezelni, mint elve negatív előfeltételezésekbe bocsátkozni. Az utóbbi években már nem egy gyakorlatban is megvalósított kísérlet bizonyítja azt, hogy a home office növelni tudja a munkavállalói elégedettséget. Azt meg már csak félve merem leírni, hogy több helyen már bizonyították a heti 4 napos munkahét ugyancsak minden érintett fél számára előnyös hatásait.
Ezeket figyelembe véve, itt az ideje, hogy minden vállalat átgondolja eddigi munkaidővel és munkavégzéssel kapcsolatos nézeteit, a ma munkavállalója ugyan is már elvárásként, alap juttatásként tekint a home office-ra, nem pedig bónuszként.
Mi ebben a HR szerepe?
Pont azért, mert a felsővezetés soraiban nem mindig ülnek ennyire nyitott szemléletű vezetők, illetve sokszor a felsővezetés már nem is érintkezik közvetlenül a munkavállalókkal, nem látja mindennapi munkájukat, ezért mindenképp fontos szerepe van a HR-nek abban, hogy megfelelő módon közvetítsen munkavállalók és vezetők között. Ugyan csak HR feladat az is, hogy mérjék és folyamatosan szondázzák a munkavállalók elégedettségének fokát és igényeit. Nem bújhatnak ki a felelősség alól, hiszen végső soron funkciójuk lényege, hogy a munkavállalókkal foglalkozzanak.
Karrierszerviz: www.karrierszerviz.hu
BérPortál – www.berportal.hu – Minden jog fenntartva