Munkavédelmi képviselő a kis cégeknél is

Lassan egy hónapja már, hogy megváltozott a Munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. Törvény. A benne foglalt szabályozás ugyanis 2016. 07. 08-től jelentősen szigorodott. Érdemes a kisebb cégeknek is megismerni a módosításokat, mert előfordulhat, hogy új kötelezettségük keletkezett.

 

Ki az a munkaügyi képviselő, mi a feladata és milyen jogosultságokkal rendelkezik?

A munkavállalók az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzéssel összefüggő jogaik és érdekeik képviseletére munkavédelmi képviselőt választhatnak maguk közül. A munkaügyi képviselő a biztonságos munkavégzés feltételeinek megteremtésével, fenntartásával, és értékelésével kapcsolatosan tájékozódhat, tanácsadási jogosultsággal és véleményezési joggal is rendelkezik. A munkabiztonsági kockázatok értékelésével kapcsolatosan is élhet az imént felsorolt jogaival.

Jogosult megbizonyosodni a munkahelyek, eszközök biztonságos állapotáról, ezért a munkahelyekre beléphet és tájékoztatást kérhet. Részt vehet továbbá a munkabiztonságot érintő döntések előkészítésében, de a munkabalesetek kivizsgálásában is. Munkája során igénybe vehet szakértőt, illetve konzultálhat munkavédelmi hatósággal is.

A törvény módosítása azt mondja ki, hogy azoknál a munkáltatóknál, ahol a munkavállalók létszáma legalább 20 fő, ott munkavédelmi képviselőt kell választani.

Ez korábban az 50, vagy ennél nagyobb létszámú munkáltatókra volt érvényes. A munkavédelmi képviselőt titkos szavazással választják meg, megbízása 5 évre szól.

A választást 2016.07.08-át követően fél éven belül meg kell tartani, ott ahol még nincs munkavédelmi képviselő. A választás lebonyolításáért a munkáltató a felelős, a kötelezettségek megszegése munkavédelmi bírságot von maga után.

Megosztás